HET ZELF
Het erkennen van 'Het Zelf'
'Het zelf' is een complex en dynamisch fenomeen dat gedefinieerd en herdefinieerd wordt door bewustzijn, sociale interacties, culturele normen en filosofische beschouwingen. Het omvat zowel de innerlijke, subjectieve ervaring van bestaan als de externe, sociale identiteit die gevormd wordt door interacties met anderen.
Filosofie
- Persoonlijke Identiteit: In de filosofie wordt 'het zelf' vaak gezien als de kern van de persoonlijke identiteit. Filosofen zoals John Locke beschouwen het zelf als verbonden met bewustzijn en herinnering, waarbij de continuïteit van ervaringen en herinneringen de identiteit van het zelf vormt.
- Dualisme en Materialisme: In sommige filosofische tradities, zoals het cartesiaans dualisme, wordt het zelf gezien als een niet-fysieke essentie (ziel of geest) die losstaat van het lichaam. Materialistische opvattingen stellen echter dat het zelf een construct is dat voortkomt uit fysieke processen in de hersenen.
Sociologie
- Sociaal Zelf: Sociologen zoals George Herbert Mead zien het zelf als een sociaal construct, dat zich ontwikkelt door interacties met anderen. Het zelf is niet geïsoleerd, maar wordt gevormd door sociale rollen, verwachtingen en relaties.
- Het Spiegelbeeld Zelf: Dit concept, ontwikkeld door Charles Cooley, suggereert dat onze zelfperceptie wordt gevormd door hoe wij denken dat anderen ons zien.
Psychologie
- Het Ego: In de Jungiaanse/Freudiaanse psychologie is het zelf nauw verbonden met het concept van het ego, dat bemiddelt tussen basisinstincten (het id), het morele geweten (het superego) en de realiteit.
- Zelfconcept: Dit verwijst naar de perceptie die een individu van zichzelf heeft, inclusief attributen, overtuigingen en emoties. Het omvat aspecten zoals zelfwaardering (hoe iemand zichzelf waardeert) en zelfbeeld (hoe iemand zichzelf ziet).
- Zelfactualisatie: In de piramide van Maslow staat zelfactualisatie bovenaan, wat de realisatie van iemands volledige potentieel en ware zelf vertegenwoordigt.
Culturele Perspectieven
- Oosterse Filosofieën: In tradities zoals het boeddhisme en hindoeïsme wordt het zelf vaak gezien als een illusie (Maya) of als iets tijdelijks. Bijvoorbeeld, het boeddhisme leert het concept van 'Anatta' (geen-zelf), wat suggereert dat het zelf geen permanente, onveranderlijke entiteit is.
- Collectivistische vs. Individualistische Culturen: In collectivistische culturen wordt het zelf vaak gedefinieerd in relatie tot de groep, met nadruk op verbondenheid en gemeenschappelijke rollen, terwijl in individualistische culturen het zelf als autonoom en onafhankelijk wordt beschouwd.
Moderne Concepten
- Digitaal Zelf: Met de opkomst van internet en sociale media is het concept van het zelf uitgebreid met digitale persona's en identiteiten. Dit roept vragen op over de authenticiteit en fragmentatie van het zelf tussen online en offline werelden.
In liefde aanwezig zijn is onze natuurlijke staat van zijn
Het is tijd
In een wereld die je voortdurend vertelt dat je meer moet zijn... succesvoller, mooier, productiever... raken we iets kostbaars kwijt:
ONS - 'Het ZELF'
We verliezen het contact met wie we werkelijk zijn.
Zelfliefde wordt vervangen door zelfkritiek.
Bestaansrecht lijkt verdiend te moeten worden, in plaats van erkend te worden.
Maar hier wil ik iets anders neerzetten.
Een plek waar je mag herinneren:
Je bent genoeg.
Je bent waardevol.
Je hebt bestaansrecht – simpelweg omdat je leeft.
Zelfliefde is geen zwakte.
Het is geen bijzaak.
Het is een kracht.
Een thuiskomen.
Een her ontwaken van wie je diep vanbinnen altijd al was.
Laat het oude verhaal los.
Het verhaal van moeten, voldoen, en jezelf vergeten.
Het is tijd voor een nieuw begin.
Voor zachtheid. Voor ruimte. Voor jou.
Welkom thuis.
Bij jezelf.
'In werkelijkheid zijn we
nu, altijd, begin-loos & eindeloos'
Marcel Messing